22-apr-2021 | Weingarten

SUCCESVOL BOEKJAAR 2020 DANKZIJ VEERKRACHTIG BUSINESS MODEL

- Pandemiegerelateerde daling van 12 procent in leasefinanciering ten opzichte van 2019
- Positieve ontwikkeling nettowinst door sterke groei in voorgaande jaren
- Duurzaam bedrijfsmodel is een belangrijke concurrentiefactor

Ondanks de moeilijke economische omstandigheden in het pandemiejaar 2020 heeft de CHG-MERIDIAN Groep een succesvol boekjaar kunnen afsluiten. Nieuwe klanten aantrekken bleek een bijzondere uitdaging, aangezien bedrijven en organisaties door economische onzekerheid en bevoorradingsproblemen veel minder goed in staat waren vooruit te plannen en te investeren. Om deze redenen daalde de nieuw afgesloten leasecontracten met 12 procent tot 1,758 miljard euro in 2020 (2019: 1,995 miljard euro).

"De pandemie heeft ons voor aanzienlijke uitdagingen gesteld, maar het heeft ons niet uit koers geblazen", zegt Dr. Mathias Wagner, voorzitter van de Raad van Bestuur. "Ons digitale en duurzame bedrijfsmodel, gebaseerd op de circulaire economie, heeft bewezen zeer veerkrachtig en betrouwbaar te zijn." Dit blijkt uit de groei van de technologieportefeuille die CHG-MERIDIAN namens zijn klanten beheert en die op 31 december 2020 een totaalbedrag van 7,5 miljard euro bereikte (31 december 2019: 6,9 miljard euro).

Het resultaat uit gewone activiteiten (vóór belastingen) van de Groep bedraagt 123 miljoen euro, wat aanzienlijk hoger is dan vorig jaar (2019: 91 miljoen euro). Het nettoresultaat (na belastingen) steeg van €65 miljoen tot €87 miljoen, een zeer positieve stijging van 35 procent op jaarbasis.

Eén van de redenen voor de positieve evolutie van het nettoresultaat van de internationale groep is de sterke groei in de voorgaande jaren. CHG-MERIDIAN heeft zijn portefeuille in de drie kerngebieden IT, industriële technologie en gezondheidstechnologie voortdurend uitgebreid. De positieve effecten zetten zich ook in 2020 voort. De CHG-MERIDIAN Groep heeft ook voortgebouwd op zijn succesvolle lifecycle management. Zo heeft het in 2020 in totaal 880.000 gebruikte IT-activa opgeknapt en remarketed, een stijging van 26 procent (2019: 697.000). 96 procent van alle geretourneerde activa kreeg een tweede leven.

Dr. Mathias Wagner - Vorstandsvorsitzender von CHG-MERIDIAN

"Ondanks de uitdagingen die COVID-19 met zich meebracht, zijn wij erin geslaagd onze technologieportfolio verder uit te breiden en flexibel in te spelen op de veranderende eisen van onze klanten."
DR. MATHIAS WAGNER, PRÉSIDENT DU CONSEIL D'ADMINISTRATION DE CHG-MERIDIAN

DIGITALISERING EN DUURZAAMHEID ALS GROEIFACTOREN

Voor veel bedrijven heeft de pandemie duidelijk gemaakt dat ze met hun digitale werkplekken nog niet op orde zijn. Tegelijkertijd zijn verdere digitalisering en automatisering de sleutel tot hun toekomstige concurrentievermogen. CHG-MERIDIAN is in dit opzicht de juiste partner voor deze bedrijven en biedt technologiefinanciering en -beheer op maat voor dergelijke transformatieprocessen.

"Dankzij onze producten, diensten en oplossingen met toegevoegde waarde zien wij de toekomst optimistisch tegemoet en voorspellen wij verdere groei op middellange termijn", aldus Dr. Wagner. Naast digitalisering is duurzaamheid een ander aspect dat de vraag naar lifecycle management van technologie stimuleert, terwijl klimaatvriendelijke bedrijfspraktijken een steeds belangrijkere concurrentiefactor worden. Als antwoord op deze vraag introduceerde CHG-MERIDIAN in februari 2021 carbonZER0, het eerste CO2-neutrale financieringsproduct van het bedrijf voor IT-infrastructuur en investeringen.

KOOLSTOFNEUTRALE BEDRIJFSACTIVITEITEN VANAF 2021

De Groep zelf geeft het goede voorbeeld: "Vanaf 2021 zal CHG-MERIDIAN koolstofneutraal zijn. Dit onderstreept ons duidelijke engagement voor een duurzaam en verantwoordelijk bedrijfsbeheer", aldus Dr. Wagner. Koolstofneutraal zijn betekent dat alle CO₂-emissies die tijdens de eigen bedrijfsactiviteiten ontstaan, worden vermeden, verminderd of gecompenseerd.

• CHG-MERIDIAN_Press release Corporate Figures_EN_2020.pdf

pdf, 269 KB
  • CHG-MERIDIAN_Press release Corporate Figures_EN_2020.docx

docx, 64 KB

ONS CONTACTEREN

Heeft u vragen over CHG-MERIDIAN? Aarzel niet om ons te contacteren.

Matthias Steybe

Head of Communications and Marketing