23-apr-2020 | Weingarten

CHG-MERIDIAN met duidelijke groei in 2019

• Nieuwe contracten: een stijging van 32 procent vergeleken met vorig jaar naar ongeveer 2 miljard euro
• Kringloopeconomie: ruim 700.000 IT-apparaten gerecycled voor een tweede levensduur
• Pandemie i.v.m. het coronavirus: tegelijkertijd een uitdaging en een kans

De internationale CHG-MERIDIAN-groep kon zijn positieve bedrijfsontwikkeling van 2019 voortzetten: de aanbieder van technologiemanagement die volledig neutraal is ten opzichte van producenten en banken, zag zijn omzet in nieuwe contracten met 32 procent stijgen naar 1,99 miljard euro (2018: 1,51 miljard euro) en overtrof daarmee het record van vorig jaar. Het aandeel van internationale nieuwe contracten (buiten Duitsland) lag op 60 procent en daarmee acht procent hoger dan vorig jaar. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening (vóór belastingen) lag met 91 miljoen euro iets onder de waarde van vorig jaar (2018: 95 miljoen euro). Het geconsolideerde nettoresultaat (na belastingen) daalde met twee procent tot 65 miljoen euro (2018: 66 miljoen euro).

"Ondanks de uitdagende randvoorwaarden, zoals de stagnatie in de wereldeconomie, grote veranderingen in veel industrieën en de aanhoudend lage rentetarieven, konden we het succesverhaal voortzetten en een nieuw record vestigen met ongeveer 2 miljard euro aan nieuwe contracten," zegt Dr. Mathias Wagner, bestuursvoorzitter van de CHG-MERIDIAN-groep.

De internationale aanwezigheid in 27 landen is daarbij een aanzienlijk concurrentievoordeel voor wereldwijd handelende bedrijven en ondernemingen. De commerciële en technologische expertise van CHG-MERIDIAN is zeer gewild in de markt: dit geldt in het bijzonder voor de levering van IT-infrastructuren voor de moderne "digitale werkplek" en thuiswerkoplossingen, maar ook voor een efficiënt lifecyclebeheer van apparaten bij digitaliserings- en moderniseringsinvesteringen. Naast de IT worden in toenemende mate medicijntechnologieën voor klinieken en ziekenhuizen, en opslag- en logistieke technologieën voor industriële vrachtwagens beheerd en gefinancierd: de beide branches medicijn- en industriële technologie droegen in 2019 met 18 procent bij aan het volume aan nieuwe contracten van de CHG-MERIDIAN-groep.

Revisie van IT-apparatuur voor een tweede levensduur

Het is CHG-MERIDIAN nogmaals gelukt het aandeel gerecyclede en doorverkochte apparaten te laten stijgen. In totaal konden bijna 700.000 IT-apparaten en daarmee 95 procent van de door klanten teruggegeven IT-hardware en apparatuur gereviseerd en via de tweedehands markt in een tweede lifecycle gebracht worden.

Ook de professionele dataverwijdering blijft een vast bestanddeel van de dienstverleing van CHG-MERIDIAN. In heel de groep werden van in totaal 266.000 apparaten de data met een gecertificeerde procedure gewist. Dat is bijna 25 procent meer dan in het voorgaande boekjaar (2018: 213.000).

"De principes van de kringloopeconomie zijn diep in het DNA van CHG-MERIDIAN verankerd en vormen sinds enkele tientallen jaren ons bedrijfsconcept. De professionele recycling van gebruikte IT-apparatuur en de daarop volgende remarketing horen tot onze kerncompetenties. Daarbij verbinden we zakelijk handelen met ecologische, sociale en maatschappelijke aspecten," aldus Dr. Wagner.

Pandemie i.v.m. het coronavirus: tegelijkertijd een uitdaging en een kans

De wereldwijde pandemie in verband met het coronavirus beïnvloedt op dit moment alle ondernemingen. Met het economische succes van 2019 achter zich, een duurzaam, robuust bedrijfsconcept alsook met een uitgebreid crisismanagement is CHG-MERIDIAN tot nu toe goed door de aan de pandemie verbonden economische crisis gekomen.  De onderneming gaat er echter vanuit, dat de crisis negatieve gevolgen zal hebben op de nieuwe contracten in 2020. In welke mate is afhankelijk van de duur van de crisissituatie.

"We zijn positief gestemd over de tijd na de crisis en over de middellange termijn. Vele ondernemingen hebben de laatste weken tekorten op het gebied van digitalisering en bij mobiele werkplekken of beperkingen voor thuiswerkoplossingen gezien.  Hier kunnen we met onze ervaring en onze dienstverlening hen doelgericht ondersteunen," zegt Dr. Wagner.

• Corporate Figures 2019

docx, 815 KB
  • Corporate Figures 2019

pdf, 215 KB

Have you got any questions on CHG-MERIDIAN? Please get in touch with us.

Matthias Steybe

Head of Communications and Marketing